torsdag 22 december 2011

Julgodis!

Snart är det julafton! Denna jul känns jätte konstig, dels för att jag är ledig på annandagen. Min första annandag jul jag är ledig på 9 år. Och dels för att det inte finns någon julkänsla alls. Visst, nu ligger det lite snö på marken och människor har börjat stressa runt i butiker. Men sen då?  Oavsett julkänsla nu så ser jag fram emot 2012. Det kommer hända massa skoj då :)


Hur som helst, har bakat en del. Mitt bakande har hjälpt mig att stressa ner efter jobbet. Att fundera fram och tillbaka på vad man ska göra. Det finns inget mer avslappnade tycker jag. Har gjort lite fyllda saffrans bullar, bregottkakor och diverse julgodis.

Har också insett att vi måste verkligen köpa en ny spis. Ibland funkar den super, men ibland buggar den ur helt :/

Julgodiset jag har gjort är följande:

Fikon bollar doppade i mjölkchoklad.
(Fikon och mandelmassa rullade till bollar som sen har doppats i mjölkchoklad), 
Fikon bollar med smak av amarula (fikon, mandelmassa och amarula rullade till bollar som sen doppats i mörk choklad) 
Cornflakescrisp (cornflakes som blandats med smält mörk choklad, nutella och nougat, doppa sen i mjölkchoklad),
Risbräck (puffat ris blandat med smält choklad, nutella och nougat), 
Dumle & jordnötsgodis (hackad dumle och salta jordnötter blandat med smält mjölkchoklad).


Enjoy!


Från vänster: Fikon bollar, cornflakescrisp, risbräck, dumle/jordnötsgodis
och i mitten fikon bollar med amarula :)

1 kommentar: