lördag 10 december 2011

Saffransbulle och pepparkaka!


Här om dagen fick jag en förfrågan från en kennel kompis. Hon och hennes kull kompisar skulle ha en träff och hon frågade om jag kunde baka något. Kollade lite på schemat och kom fram till att det skulle jag nog hinna med :)
Efter lite mailande fram och tillbaka kom vi fram till att något med saffran skulle det va. Hade hittat ett recept i expressens mat och bak bilaga som jag va lite sugen på.
Istället för kvarg osv så va det mjölk. Det va inte heller smält smör utan rumsvarmt. Förstod inte riktigt hur det skulle kunna blandas i bakmaskinen så jag smälte smöret i micron och lät det svalna innan jag hade i det.
Degen skulle också jäsa i 1 timme innan man bakade ut den. När man sen hade bakat ut så skulle det jäsa i 40 minuter innan kransen skulle in i ugnen i 30 minuter. Så tid tog det, men ack så gott!!!
Gjorde nämligen en dubbel sats och bakade lite till mig och M också :)

Gjorde också lite pepparkakor i form av hundkex och ett pepparkakshjärta som Johanna kunde ge till vår uppfödare.

Annars så har vecka varit bra, har gjort lite knäck som jag tog med till jobbet (mycket uppskattat på ledningsmötet ) och imorgon ska det nog pysslas lite med några kompisars barn. Skulle egentligen åkt till syrran idag, men hon och barnen har blivit sjuka :( Vi får helt enkelt ses en annan dag.


Ha en underbar lördag!





Pepparkakshjärtat!
Saffranskransen!

Saffransbulle som jag gjorde till mig och M!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar